Háziorvosi ellátás


Napi tevékenység Háziorvosi ellátás

 

A visual Ixdoki programban az ellátási dokumentáció alapját képező orvos-paciens találkozások adatainak rögzítését végezhetjük el ebben a menüpontban. A programban mind ambuláns, mind praxisbeli ellátások tárolhatók, attól függően változnak a menüpontban rögzíthető adatok, hogy ambuláns illetve praxisbeli pácienst választunk ki, tehát a program az aktuális páciens statuszától függően jeleníti meg az adatokat.
> Általában egy ellátási esemény rögzítésére kerül sor a regiszterből történő
páciens választás után.

 

Háziorvosi ellátás 'indítás'- képernyőkép

 

A háziorvosi ellátás adatainak rögzítéséhez a program alaphelyzetben azt feltételezi, hogy a paciensnek egy új napi tevékenységet rögzítünk. Ezért a paciens kiválasztása után a program az ellátási ablakban 'felkínálja' nekünk az összes eddigi ellátási kartont egy üres, új ellátási lappal legfelül. Mivel az ellátási ablakban tudunk egy új eseményt rögzíteni, egy már rögzített eseményt módosítani vagy törölni, ezért az elénk helyezett ellátási lapokból először ki kell választanunk az ablak bal felső részében látható gombsor használatával a kívánt lapot (új vagy az előzőek valamelyike). Ezt a nyomógombsort megtalálhatjuk a program használata során több ablakban is, hasonló használat, kezelés mellett.
> Az aktuális, 'legfelül' lévő karton állapotát láthatjuk megjelölve a  mezőben.  A képernyőkép alapján most egy új ellátási lap kitöltését kezdhetnénk meg. Amennyiben egy már rögzített kartonnal szeretnénk dolgozni, akkor a mező jobb szélén látható lefele mutató kis háromszögre kattintva megnyithatjuk az ellátási események dátumait tartalmazó 'legördülő' menüt, és ebben kereshetjük meg a paciens kívánt ellátási lapját, dátum szerinti sorrendben felkínálva azokat. Ha így a dátum alapján el tudjuk dönteni melyikkel szeretnénk dolgozni, akkor arra a dátumra kattintva választhatjuk ki azt. Amennyiben egyenként szeretnénk 'átlapozni' a már rögzített lapokat, akkor ennek a mezőnek bal és jobb oldalán látható navigáló gombok lehetnek a segítségünkre. A balra mutató gombot kattintva juthatunk az előző, a jobbra mutató gombbal pedig az időben következő kartonra. Ekkor a kartonra rögzített adatok egy része láthatóvá válik, ezzel is segítve a kiválasztásunkat. Mikor megtaláltuk a megfelelő lapot, ami egy új lap is lehet (ez adott alapból), a jobb szélen található nyomógombbal kell ezt jóváhagyni, kiválasztani. Ekkor lehet a karton mezőibe adatot rögzíteni.
Amennyiben az új lapra, kartonra egy már rögzített lapon szereplő adatokhoz nagy mértékben, vagy azokkal teljesen egyező adatokat szeretnénk berögzíteni, akkor a régi lapot előkeresve az 'Új ellátás feltöltéssel' a nyomógombra kattintva az aktuális régi lap adatait beemelve egy új lap kitöltésébe kezdhetünk. Amennyiben a mezőben egy Új lap kitöltésének indítása látható, akkor az előző gombra kattintva az időben a mostani ellátást megelőző ellátás adatait emelhetjük át erre a most rögzítendő új ellátási lapra. Az előző nyomógomb használatakor nem kell 'pipálnunk'. Természetesen a beemelt adatok módosíthatók, törölhetők, bővíthetők, felülírhatók.
A pipa nyomógombra történő kattintás után automatikusan generálódik a megfelelő, soron következő ambuláns vagy praxisbeli naplószám.
Ha mégsem szeretnénk a páciensnek háziorvosi ellátást rögzíteni, akkor a 'Mégsem' nyomógombra kattintva léphetünk ki az ablakból. Ha a 'Mégsem' nyomógombra 'pipálás' után kattintottunk, akkor a program rákérdez a kilépésre, így csökkentve annak veszélyét, hogy az esetlegesen véletlen kattintás miatt adatvesztésünk legyen, a megadott adatok ne kerüljenek letárolásra.

Tehát a megfelelő mottó: keressük meg a szükséges ellátási lapot, kartont, amelyikkel dolgozni akarunk, és 'pipáljunk'. Töltsük ki, módosítsuk és az 'Ok'-val tároljuk le a változást.

Beállítható (jobb alsó fogaskerék  - Ellátás előtt a Lekérdezés automatikus megjelenítése), hogy a napi tevékenység megkezdése előtt automatikusan megjelenjen a lekérdezés ablak. Ebben előre beállított adatok látszanak, többek között az utolsó 5 (alapértelmezett érték, ez módosítható) megjelenés adatai. Hasonlóan a valódi lekérdezéshez a napi tevékenység előtt megjelenő adatokat is testre szabhatjuk a Spec. beállításoknál. A funkció csak akkor fut le, ha közvetlenül a Háziorvosi ellátás ablakot indítjuk el, tehát ha pl. Receptírást indítunk, akkor ugyan megjelenik a Háziorvosi ellátás ablak, de a lekérdezés automatikusan nem indul el.

A Hálózatos működés:

A több gépes praxisokban, ahol egy időben folyik a rendelés ugyanazon beteggel, a program képes kezelni, ha az egyik gépen már folyik a napi ellátás rögzítése. Ezzel megoldható, hogy egyszerre rendeljenek ugyanazon beteggel pl. az egyik gépen rendelést, míg a másikon receptírást, beutalást, stb. rögzítenek.
Pl. Az orvosi gépen a napi ellátás ablakban folyik a tevékenység rögzítése. Közben az asszisztens elindítja a receptírást. Mivel a receptíráshoz szükséges egy ellátás adminisztrálása is, a program automatikusan elindítja a napi tevékenységet is. Mivel a pacienssel már egy másik gépen dolgoznak, a következő kérdés jelenik meg: A pacienssel "XY praxis" ellátást végez másik munkahelyen N naplószámon ! Az ezen a munkahelyen bevitt adatok kerüljenek tárolásra a napi ellátáshoz ? "Igen" esetén az ezen a munkahelyen bevitt adatok teljes egészében tárolásra kerülnek, de a másik munkahelyen csak a hozzá kapcsolódó tevékenységek (pl. receptírás, beutalás, stb.) ! "Nem" esetén az ezen a munkahelyen a napi ellátás ablakban bevitt adatok nem kerülnek tárolásra, de a hozzá kapcsolódó tevékenységek igen (pl. receptírás, beutalás, stb.) ! Azok az adatok, amiket csak az egyik munkahelyen visznek fel, mindenféleképpen tárolásra kerülnek !
A napi tevékenység ablakban felvitt adatok közül az elsődleges gépen felvitt mindenféleképpen eltárolódik, a másodlagosból csak az, amit az elsődleges nem töltött ki. A BNO, szűrés, továbbküldés adatokat összefűzi a program.

 

 

Háziorvosi ellátás praxisbeli - képernyőkép

 

A páciens új ellátási adatainak rögzítésekor a program alapértékekkel kínálja fel az ablak bizonyos mezőit, az érkezés mezőt az aktuális dátummal, az ellátás helyét 'rendelőben', a tevékenységet 'betegrendelés', a térítési kategóriát 'magyar biztosítás alapján'  értékkel tölti fel. Ha már egy előző ellátási esemény adataival feltöltve indítottuk az új rendelést, akkor természetesen ezek az adatok ( a dátum kivételével), a régi ellátásnál megadott értékekkel jelennek meg. Ha ezek az értékek nem megfelelőek számunkra, akkor a mezőbe javítsuk a szükséges adatokat. A program új ellátás indításakor ellenőrzi a páciens TAJ számának az érvényességét, amennyiben ezt a beállítások nyomógombnál beállítjuk(Automatikus jogviszony ellenőrzés új ellátáskor). Megadhatjuk még, hogy a '14 éven aluliaknak is valamennyi megjelenéskor jogviszony ellenőrzés'-t végezzen a rendszer.  Ha ezt nem állítottuk be, akkor manuálisan is elindíthatjuk az ellenőrzést, ha a nyomógombra kattintunk. Ekkor elkezdi ellenőrizni a TAJ számot, amit egy sárga jel mutat. Ilyenkor természetesen az ellenőrzés a "háttérban" zajlik, tehát lehetőségünk van közben pl. panasz rögzítésére vagy recept írására. Amennyiben a TAJ szám érvényes, egy zöld jelzést kapunk. Ha a TAJ szám érvénytelen, akkor egy piros jelzést kapunk vissza. Ilyenkor lehetőségünk van kinyomtatni egy tájékoztatót a páciensnek, amelyben tudatjuk vele, hogy a TAJ száma nem érvényes. Kék lámpával jelzi a program, ha a páciens Külföldön biztosított és így a TAJ száma átmenetileg érvénytelen. Barna jelzés esetén a TAJ szám egyéb okból érvénytelen, például a páceins elhalálozott.

TAJ ellenőrzés menete:
1. Amennyiben a
praxis-beállításoknál a TAJ jogviszony ellenőrzés ki van kapcsolva az ellenőrzésre szolgáló mezők nem látszanak.
2. Új ellátáskor:
a. Ha a paciens még 14 év alatti A program ellenőrzi, hogy valaha volt-e már jogviszony ellenőrzése. Ha volt és annak eredménye érvényes (zöld), vagy érvénytelen (piros), akkor az új ellátás megfelelő adatainál mutatja ezt, és enged újra ellenőrizni. Ha nem ellenőrzünk, akkor a mutatott ellenőrzési adatokkal kerül tárolásra az új ellátás. Ha volt, de annak eredménye ettől eltérő, akkor nem mutatja annak eredményét és enged ellenőrizni.
b. Ha a paciens elmúlt már 14 éves A program ellenőrzi, hogy aznap volt-e már a paciensnek ellenőrzése. Ha volt és annak eredménye érvényes (zöld), vagy érvénytelen (piros), akkor az új ellátás megfelelő adatainál mutatja ezt, és enged újra ellenőrizni. Ha nem ellenőrzünk, akkor a mutatott ellenőrzési adatokkal kerül tárolásra az új ellátás. Ha volt, de annak eredménye ettől eltérő, akkor nem mutatja annak eredményét és enged ellenőrizni.
3. Ellátás módosításakor:
Mutatja az ellátás során végzett jogviszony ellenőrzés eredményét. Ha a jogviszony ellenőrzés eredménye érvényes (zöld), vagy érvénytelen (piros) akkor nem lehet újra ellenőrizni. Ha ettől eltérő és még a megjelenés napján sor kerül az ellátás módosítására, akkor enged újra ellenőrizni.
Itt hívnánk fel figyelmét a jogviszony ellenőrzés egyéb beállíthatóságaira:
A jobb alsó sarokban található beállítások között megadható, hogy új ellátáskor az ellenőrzés automatikusan elinduljon.
Az ellenőrzés a háttérben történik, tehát amíg az fut, Ön nyugodtan végezheti további munkáját a programmal.
A lekérdezésben látszódik az ellátáshoz tartozó ellenőrzése megtörtént-e.
Minden lekérdezési szándékot adminisztrálunk a háttérben függetlenül attól, hogy sikerült-e vagy sem. Ebben rögzítve van a kérés pontos ideje, a kérő személy programon belüli azonosítója, a kért TAJ azonosító, a válasz ideje, kódja, sikeres válasz esetén a tranzakciós kód, sikertelen kísérlet esetén a hiba oka. A program által készített napló fájlban eltárolásra kerül még az ellenőrzést végző szolgáltató - akinek a kódjával az ellenőrzés történik -, belső azonosítója is.
A Jogviszony ellenőrzés gomb alatt egy újabb gomb található, a sürgősségi beutalóra való jogosultság ellenőrzésére. A Sürgősségi beutaló gomb csak abban az esetben él, ha a TAJ jogviszony lekérdezés eredménye Rendezett (zöld). Megnyomva, hasonlóan a jogviszony ellenőrzéshez, a sürgősségi jogosultság ellenőrzés is megtörténik az OEP rendszeréből. A lekérdezés rendezett jogviszony esetén bármikor kezdeményezhető, de csak abban az esetben van rá szükség, ha a biztosítottat beutaljuk/továbbküldjük, azon megjelöljük a TP.miatt sürgős vagy az Orvos szakmai szempont miatt sürgős választó valamelyikét. Ebben az esetben a továbbküldés eltároláskor, illetve ha át akarunk lépni a beutalásra, laborkérésre több ellenőrzést is elvégez a rendszer. Ha a beutalás/labor kérés képernyőn adjuk meg az adatokat, akkor amennyiben Tp.miatt sürgős típust adunk meg, a rendszer csak abban az esetben engedi kinyomtati/eltárolni a beutalót, ha a beutaláshoz tartozó háziorvosi ellátás akció nyitva van, és azon a jogosultság ellenőrzés „jogosult” eredménnyel megtörtént.

A 172/2016 korm rendelet módosítja (8§-ban) A 12/B § változása: (4) Ha a jogosultsági ellenőrzésnek alávetett személynek az ellenőrzés eredménye alapján az OEP nyilvántartása szerint érvényes a TAJ-a, azonban rendezetlen a jogviszonya, akkor az ellenőrzést végző szolgáltató az OEP honlapjáról letölthető értesítést átadja az érintett személynek.

Ennek megfelelően az új értesítő nyomtatható ki a TAJ ellenőrzés után.

Új ellátás esetén az érkezés dátumát még a kiválasztás (pipálás) előtt meg kell adni. Itt a program automatikusan felkínálja az aktuális munkadátumot, de az bármire átírható. Kiválasztás után már nem módosítható. Ha ez a dátum nem egyezik meg az aktuális dátummal, akkor TAJ ellenőrzésre nem kerül sor, és nem is engedélyezi a rendszer a kézi ellenőrzést sem.
Ha új ellátáskor egy olyan dátumot adunk meg, melyhet már van rögzítve ellátás, a program erre figyelmeztet.
Módosításkor a válogatás közben nem módosítható az érkezés dátuma, de kiválasztás (pipálás) után igen. Ezekáltal elkerülhető, hogy egy mai ellenőrzés egy régebbi ellátáshoz történjen meg.

Az ablak beállításainál megadható, hogy 'Tevékenység'-nek szeretnénk több elemet is választani. Ha ezt beállítjuk, ('A tevékenységnek több elemet is megjelölhet' opció) akkor a 'Tevékenység' lenyitáskor egy pipálható listát kapunk, melyen lehetőségünk van több tevékenység megadására is (pl. betegrendelés és szűrés, stb.). A többes választás használatakor, ha bejelöltük a rögzíteni kívánt 'Tevékenység'-eket, akkor a lista ablak bezárásához az egérkurzort vigyük le róla, így az ablak bezáródik és tovább folytathatjuk a további adatok rögzítését.

A panasz megadására egy szövegablak áll rendelkezésünkre. Ebbe tetszőleges mennyiségű szövegben írhatjuk le a panaszt, illetve a szövegablakok kezelésében leírtak szerint, az egér jobb klikkre megjelenő helyi menüben a megjelenést (nagyítás, betűméret) állíthatjuk be. Lehetőségünk van saját szövegpaneleket létrehozni a jobb egérgombbal elérhető menüben a Karbantart opciót választva, majd a már felvett panelekből egy kattintással, gyorsan kitölthetjük a panasz mezőt.
A statusz ablak használata az előző panasz ablakhoz hasonló. Itt az ablak mellett találhatunk egy űrlap nyomógombot, mely nyomógombra kattintva a statusz megadást egy már előzőleg létrehozott űrlapon tudjuk elvégezni. Természetesen csak akkor érhetők el az űrlapok, ha azokat az
űrlap karbantartásnál elkészítettük, létrehoztuk már. Ilyen űrlapok a programban több helyen is elővehetők, használhatók.

Az orvosi ellátás egyik fontos eleme a diagnosis felállítása. Erre szolgál a diagnosis 'inaktív' ablaka. Az ablakba nem tudunk adatot írni. A megadni kívánt bno kódokat az ablak mellett található tallozó nyomógombon keresztül rögzíthetjük. Ekkor bejön a
BNO kereső rendszer, melyben beírhatjuk, megkereshetjük, kiválaszthatjuk a szükséges kódokat. Első BNO kódnak az ellátás fő diagnózisát jelöljük meg.
Próbálja ki: Mutasson az egérkurzorral a diagnosis ablakra, kattintson az egér jobb gombbal. A felbukkanó helyi menüben beállíthatja a diagnosis ablakba bevitt adatok megjelenítését, nagyíthatja az ablakot.

Ha megadjuk a napi testsúly és testmagasság értékeket, a program megjeleníti az aktuális BMI indexet. Az előzőleg megadott súly és magasság adatokhoz (2 éves korig) megjeleníthetőek percentil adatok a mezőkön jobb gombbal nyomva. A grafikon ablaka átméretezhető, amit a grafikon mérete és az ablak tartalma követ. Az egy év alatti csecsemők esetén a Magasság helyett Hossz felirat jelenik meg.
> Amennyiben az ellátás során mértünk vérnyomást, annak értékeit jobb és bal kézre külön is berögzíthetjük. Ebben a beviteli mező csoportban van lehetőségünk a pulzus szám rögzítésére illetve egy szövegablakban a pulzus minősítésére, leírására is.
Az ellátási ablakban megtalálható Therápia szövegablakba adhatjuk meg szövegesen leírva a javasolt therápiá(ka)t. A therápia megadásához is hozhatunk létre saját űrlapokat, melyeket a mező melletti űrlap nyomógombra kattintva tölthetünk ki.

Az ellátási lapon találkozhatunk még egy inaktív mezővel. Ez a jelző adat szövegmező. Ahogy a pácienseket megkülönböztettük, besoroltuk csoportokba a személyi adatok megadásánál, úgy a háziorvosi ellátásokat is elláthatjuk jelzésekkel, jelző adatokkal. Ezek arra szolgálnak, hogy bármely lekérdezésnél, listázásnál a jelző adatok alapján meg tudjuk szűrni a lista eredményét. Pl. ha az ellátásnál megjelöljük a jelző adatban, hogy 'igazolás kiadása', akkor a listázásoknál megtehetjük, hogy csak azok az ellátások jelenjenek meg eredményként, ahol igazolást adtunk ki. A jelző adatokat kiválasztani, karbantartani a mező melletti tallózó nyomógombon keresztül lehet. Amennyiben az ellátás során a jelző adatot használjuk, lehetőségünk van e szerint az adat szerint válogatni az ellátások között. A program csak azon jelző adatokat sorolja fel, amit a választott páciensnek valaha meghatározott. A jelzőadat mögötti zárójelben lévő szám azt mutatja, az adott jelzőadat hány ellátásnál lett megadva a páciens esetében. Az adott jelzőadat kiválasztásával a bal felső válogató listában csak azon ellátások jelennek meg, melyeket a választott jelző adattal megjelölt.

A vélemény szövegmezőbe az ellátáshoz kapcsolódó véleményünket, megjegyzésüket írhatjuk le. Itt is használhatjuk az előre definiált űrlapokat.

Programunk tartalmaz egy útnyilvántartó programrészt is. Így, ha az ellátás nem a rendelőben történt, akkor kiválaszthatjuk az
útnyilvántartó rendszerbe már berögzített gépjárművek közül, melyikkel közlekedtünk, illetve hány km-t tettünk meg. Ha a páciens személyi adatai között rögzítettük a lakásának távolságát a rendelőtől, az értéket a program automatikusan beemeli, amelyet felülírhatunk. Ha ez az ellátás az ápoló által történt, akkor a mező bejelölésével (a mezőbe történő bal gombos kattintással) jelezhetjük. Ez az információ a havi változásjelentésben kerül jelentésre.

Az ablak jobb alsó sarkában található nyomógombbal az ablakhoz tartozó, számos alapbeállításokat lehet állítani. Például beállítható, hogy a BNO-kat az előző megjelenésből átemelődjenek. A program figyel arra, hogy ha egy BNO és ellátás ok szerepel (pl. Gondozásból automatikusan beemelődik), nem emeli be még egyszer. Valamint például, hogy a megadott vérnyomás és pulzus adatokat Törzskartonba illetve Törzskartonból átemelje a program, stb.

 

Háziorvosi ellátás ápoló által - képernyőkép

Lehetőségünk van külön jelölni, ha az Ápoló általi ellátásokat szeretnénk rögzíteni. Csak akkor kiválasztható ez az opció, ha az Ellátás helye mezőben rendelőben, beteg lakásán, tanácsadóban vagy egyéb helyszín opciók közül választunk. Majd az Ellátás az ápoló által megnevezésű opciót kiválasztjuk. Ezeket az ápoló által történt ellátásokat a program az Ápolási összesítő lapok menüpontban kilistázza, ha ott bejelöljük, hogy a Napitevékenységnél megadott ellátásokat is a listában szeretnénk látni.
 
Háziorvosi ellátás, tipus ellátás választás - képernyőkép

A program lehetőséget ad arra, hogy egy kitöltött Háziorvosi ellátás ablakot elmentsünk, hogy azt a későbbiek folyamán felhasználhassuk az ellátás ablak gyorsabb kitöltése érdekében. Amennyiben a kitöltött ellátási lapot szeretnénk felvenni a típus ellátások közé, akkor azt a 'Típus ellátásnak felvesz' nyomógombra kattintva tehetjük meg. Típus ellátások használatával gyorsan kitölthetünk egy üres ellátási lapot. Először meg kell nyitunk a háziorvosi ellátás ablakot a gomb segítségével, majd a megadott néven lementett típus ellátást a kereső nyilak vagy a típus ellátás nevét tartalmazó mezőt 'lenyitva' és onnan kiválasztva a típus ellátást, a betölt nyomógombbal emelhetünk be az aktuális ellátási lapra. Így az előre elmentett adatokkal feltöltődik az ablak, a beemelt adatok természetesen javíthatók, felülírhatók.
Példa a típus ellátások használatára: Ha a mai napon már a tízedik páciens jön influenzára jellemző panaszokkal, a megállapított diagnózis, statusz mindegyiknél ugyanaz, influenza, akkor a (tipus ellátásnak felvesz) gombbal a kitöltött ellátási lap adatait átadjuk a karbantartó ablaknak. Ott egy nevet adunk neki amivel mentve, később egy másik páciensnél a teljes lapot kiválasztva szinte a teljes ellátás ki van töltve egy influenzás sablonnal.

Az ellátás során különböző szűréseket is elvégezhetünk a páciensnél. Ezeknek a rögzítésére a 'Szűrés jelentés' fülre kattintva megjelenő ablakban van lehetőségünk.

Ha az ellátás során felmerül egy továbbküldés , beutalás szükségessége, akkor annak dokumentálását az Irányítás mezőben tehetjük meg. Ebben a mezőbenegy új sort, a táblázat mellett található, üres lapot formázó nyomógombbal kérhetünk. Minden továbbküldésre (beutalásra) egy új sort kell kitölteni. A továbbküldési adatokat tartalmazó sor minden mezőjét ki kell tölteni. A továbbküldés táblázat oszlopainak sorrendje megváltoztatható, valamint méretük növelhető és csökkenthető.
Oka mező: kattintson a mezőbe az egérrel és a lenyíló ablakból válasszon ki egy elemet.
Iránya mező: meg kell adnia annak a szakrendelésnek, szolgáltatónak, intézménynek a 9 jegyű ÁNTSZ kódját, ahova a továbbküldés történik. Írja be a mezőbe a számokat, vagy kattintson a mezőre jobb gombbal és a
kiemelt intézetek listájából vagy az egész intézet törzsből válassza ki az intézetet, ezáltal beemelődik annak ÁNTSZ kódja.
> Eszköze mező: kattintson a mezőre és a felnyíló ablakból válassza ki a megfelelő továbbítási módot.
> Ell. oka mező: kattintson a mezőbe és válassza ki a megfelelő adatot a felnyíló ablakból.
BNO mező: Írja be a továbbítást indokló BNO kódot. Jobb egérgombal a mezőbe kattintva kiválasztható és bemelhető a napi ellátás BNO-ja.
Utalványszám mező: ha jobb egérgombbal kattintunk, két lehetőséget kínál fel a program. A karbantartás opcióval megadhatjuk az UKU10 utalvány sorszámát. Ha már megadtuk, a program automatikusan felkínálja az egyel nagyobb sorszámot, ezt egyszerű egérkattintással beemelhetjük.
Próbálja ki: Kattintson a BNO mezőbe a jobb gombbal. Az ellátás diagnózis ablakában rögzített BNO kódok listája jelenik meg, melyből kiválaszthatja a továbbítást indokló kódot.
Amennyiben az Irányítás táblázatból törölni szeretnénk egy már berögzített sort, azt a táblázat mellett találhat 'X' jelű törlő nyomógombra kattintva tehetjük meg.
A továbbításhoz elkészíthetünk egy beutalót a 'B' jelű nyomógombra kattintva, vagy labor kérést az 'L' jelű nyomógombra kattintva. Ekkor megjelenik a
labor kérés vagy a beutalás ablak, melyben összeállíthatjuk a teljes kérő lapot. Ezen a továbbítási táblázatba már beírt adatok megjelennek. A kész beutalást kinyomtathatjuk, a paciensnek adjuk, így küldve őt tovább a megadott helyre. Ha a beutalást előbb készítjük el, akkor a beutalón kell a táblázati adatokat megadnunk és ezek átkerülnek a továbbítási táblázatba.
Ha összeállítunk egy továbbküldést, a gomb megnyomásával felvehetjük, típus továbbküldések közé. A típus továbbküldések megadható adatainál megadható a beutalás iránya,eszköze, az intézet kód, beutaló formula, a szakrendelés és a kért vizsgálat is. A gomb lenyomása után tudjuk karbantartani ezeket a típus továbbküldéseket. Itt az is megadható, hogy a rendelés mely időpontokban szünetel. A Típus továbküldés használatához egy részletes magyarázatot tartalmazó videót tekinthet meg a portálunkon az alábbi linkre kattintva:
Típus továbbküldés

Az ellátás végén lehetőségünk van elszámolási nyilatkozatot adni a páciensnek. Ezt az "Nyilatk.." nyomógombbal tehetjük meg. Itt megadhatjuk, egy legördülő listából, hogy milyen formában szeretnénk nyomtatni a nyilatkozatot. A nyomtattó nyomógombra kattintva kiválaszthatjuk, hogy az éppen a számítógépre telepített nyomtatók közül melyik nyomtatóra szeretnénk a nyilatkozatot kérni. Ezt a nyilatkozatot akár beállíthatjuk úgy is, hogy automatikusan feljöjjön az ellátás végén( így nem kell rákattintanunk az "Nyilatk." gombra), vagy az ellátás végén automatikusan nyomtassa beavatkozás nélkül. Ezt a beállítást úgy tehetjük meg, hogy az ablak jobb alsó sarkában lévő ikonra kattintunk és itt bejelöljük az automatikus megjelenését illetve az automatikus nyomtatását.
Az ellátási ablak bezárása és az adatok tárolása az 'Ok' nyomógombra történő kattintással, vagy a Ctrl+Enter billentyűk lenyomásával történhet. Ekkor a módosított, berögzített adatok tárolásra kerülnek. Ha a 'Mégsem' nyomógombot választjuk, akkor a program rákérdez, hogy valóban ki akarunk-e lépni. Ha ekkor megerősítjük tárolás nélküli kilépési szándékunkat, akkor a program bezárja az ellátási ablakot és ekkor sem a módosítások, sem a beírt adatok nem kerülnek tárolásra.
Ha egy régebbi ellátást módosítunk éppen, akkor a 'Töröl' nyomógomb is 'aktív', kiválasztható. Erre kattintva törölhetjük az aktuális ellátási lapot. A törlés előtt a program rákérdez még egyszer a törlésre. Ha igenlő választ adunk, akkor történik meg a törlés ténylegesen.
Az ellátási ablak tárolással történő bezárásakor a távozás mező -amennyiben üres- automatikusan kitöltődik a napi dátummal és a pillanatnyi időponttal.

 

Háziorvosi ellátás szűrés - képernyőkép

 

A programban a Háziorvosi ellátás Szűrés jelentés fülén van lehetőségünk a pácienseink szűréseit rögzíteni. Ez a B300-as jelentéssel el fog menni az OEP felé. A szűrési adatok rögzítését segíti a program azzal is, hogy külön listába kigyűjti azokat a szűréseket, melyeket az aktuális páciensnek el kell végezni. Ezeket a szűréseket az Elvégzendő fülön találjuk, az életkor és a páciens neme által határozzák meg, illetve hogy mely szűrések nem voltak még régebben elvégezve.  Választhatunk még az általunk előzőleg létrehozott tipus szűrések közül a Típus fülről, illetve az Összes szűrés listájából, ahol megtaláljuk az összes elvégezhető szűrést függetlenül attól, hogy az a páciensnek esedékes-e.
Ahhoz, hogy dokumentáljuk az páciens részére elvégzett szűréseket, ki kell választanunk azokat a megfelelő fülek egyikén, célszerű az Elvégzendő fület használni. Jelöljük be a szűrés előtt található négyzetbe történő kattintással azokat a szűréseket, melyeket most dokumentálni szeretnénk. Ekkor ezek a szűrések megjelennek az 'Elvégzett szűrések' táblázatban. Itt az egyes szűrések eredményeként megjelölhetjük a kóros eredményt adókat, illetve mellette lévő oszlopban adhatjuk meg a BNO kódot, amit csak akkor kell kitöltenünk, ha a szűrés eredménye kóros. A szűréssel kapcsolatos szöveges adatot a 'Szűrés leírása' szövegablakban rögzíthetjük. Mindig annak a szűrésnek adhatjuk meg a leírását, amelyikre az elvégzett szűrések táblázatban rákattintottunk, kijelöltünk. Az ablak jobb alsó sarkában található gommbal beállíthatjuk hogy a Szűrés fülön található leírás mezőben szűrésenként külön szövegpanelt használjon a program "Szűrés leírás - szűrésenként külön szövegpanelek".
Ha a szűrésünk indokolttá tesz egy beutalást, továbbítást, akkor a továbbítás indokát a szűrés neve mellet adhatjuk meg a mezőt lenyitva, a megfelelő adatot kiválasztva. A továbbítás tényét az 'Ellátás' fülre kattintva a továbbítási táblázatba rögzíthetjük. Hogy a 'továbbított szűrés' eredménye kóros-e vagy sem, azt csak akkor tudjuk meg, ha az eredményt, leletet visszakaptuk. Így látható az, hogy a szűréseket csak akkor lehet dokumentálni, ha az eredményét már ismerjük.

 

Háziorvosi ellátás ambuláns - képernyőkép

 

Amennyiben ambuláns pácienst látunk el, akkor a Háziorvosi ellátás menüpontban megjelenik egy Ambuláns jelentés fül, ami praxisbeli páciens esetén nem látható. Ha az ellátás során ambuláns páciens adatait rögzítjük, akkor az Ellátás fülön a jobb alsó sarokban lévő Ellátás a TB terhére nevű jelölőnégyzetben bekapcsolt, vagy kikapcsolt 'pipa' jelzéssel (négyzetben történő kattintással) adhatjuk meg, hogy ennek az ellátásnak az adati szerepeljenek-e az ambuláns jelentésben. Tehát megadhatjuk, hogy az ellátás nem a TB terhére történt (például az egyik helyettesített kolléga páciensét láttuk el). Ilyen esetben vegyük ki a pipát. A jobb alsó sarokban található fogaskerék segítségével beállítható, hogy a program ne jelölje be automatikusan, hogy az ellátás a TB terhére történik.
 
Háziorvosi ellátás Amb jelentés - képernyőkép

A betegforgalmi napló sorszáma ekkor a soron következő ambuláns naplószámot kapja automatikusan. Az ambuláns ellátásról a továbbküldési adatot, a táppénzes javaslatot kitölthetjük. Megtekinthetjük, illetve a szükséges példányszámban ki is nyomtathatjuk az ambuláns lapt, az Ambuláns jelentés mezőben, a Megtekint, illetve a  Nyomtat gomb segítségével a megadott példányszámban.
A Személyi nyilatkozat gomb ambuláns páciens ellátása esetén nem használható.

 

Háziorvosi ellátás E-adatlap - képernyőkép

 

Amennyiben az ellátás során egy Európai Uniós tagállam egyik polgárát láttuk el, akkor az 'E-adatlap' fülre kattintva rögzíthetjük be az EU adatlap jelentéshez szükséges adatokat. Ekkor az 'Ellátás' fülön meg kell jelölnünk azt is, hogy ehhez az ellátáshoz EU adatlapot is töltöttünk ki, aminek a jelentésben szerepelnie kell.
Ejelentésen keresztül adhatók le ezek az ellátások. Nagyon fontos a 2-es mezőt (Formanyomtatvány betű és számjele) kitöltenünk, mert ha ez nincs kitöltve, akkor hibás lesz a jelentés. Ide általában az 'EUCARD' szót kell beírnunk, így csupa nagy betűvel. A többi mezőt értelemszerűen töltsük ki, a páciens Eu kártyája, biztosítása alapján. Az EU adatlap mezőben a megadott példányban kinyomtathatjuk az adatlapot, illetve a Megtekint gomb segítségével képernyőn nézhetjük meg a kitöltött adatlapját a páciensnek. 

 

Oltás rögzítése a napi ellátás ablakban



 

Új ellátás felvitelekor lehetőség van már a napi tevékenység ablakon megadni az esetleges oltás adatait (2 oltás vihető fel egyszerre). Ha ez az adat ki van töltve, tároláskor automatikusan bekerül az egyéb oltások közé az adott oltás. Ehhez az 'Oltás' választómezőben jelöljük ki a rögzíteni kívánt oltást. Az oltások rögzítésének gyorsítására a 3Fluvart (előzőleg Fluval A+B), Fluval P, Fluvarix és Prevenar (PCV) oltásokat kiemeltük (pipát kell raknunk az előttük található jelölőnégyzetbe), így nem kell az oltás választékból azokat kikeresni, a program automatikusan kiválasztja azokat.
PCV oltás rögzítése esetén a program a páciens életkora alapján a megfelelő (PCV1, PCV2, PCV3 vagy PCV4) mezőbe fogja beemelni az oltást az
Oltási lap-ra.
Az oltás kiválasztása után a gyári számot megjegyzi a rendszer, így a következő paciensnél az adott oltáshoz már a tárolt gyári számot felkínálja. Az oltások neve alatt megjelenik azok utolsó beadásának dátuma. A gyors oltási panelen a Vaxigrip oltás szerepel. Alatta a Fluarix és a Vaxigrip oltások közül a későbbinek a dátuma. Az oltás rögzítési segítség panel kikapcsolható a jobb alsó sarokban található beállítások gomb segítségével (Oltási segítség elrejtése).

Ha kiválasztjuk a Fluval A+B, Fluval P, Vaxigrip vagy Prevenar (PCV) választómezők valamelyikét, és a BNO-k között nincs megadva a Z2680 vagy Z2690-es kód, a program automatikusan beemeli a Z2680-as kódot "E" ellátási okkal, az OEP irányelveknek megfelelően. A program figyeli az ellátáshoz adott BNO-kat is. Ha nincs köztük a Z23-Z27 tartomány közé eső, vagy létezik ugyan, de nem „E” ellátás okkal, akkor figyelmeztet. Ha a térítési kategória 00 - biztosított térítés ellenében, a program nem enged indikációt beírni. Az indikáció mezőt csak a 01 magyar biztosítás alapján térítési kategória esetén kell kitöltenünk. Viszont, ha nem töltjük ki az indikációt, akkor az oltás a térítéses táblázatban fog szerepelni a jelentésben. Mindkét oltásnak külön-külön indikációt tudunk megadni, azonban a Fluval P oltáshoz nem kell indikációs pontot rögzítenünk. Amely oltásokhoz megkell adnunk, csak olyat választhatunk, amely az adott páciensre jellemző lehet, a nem megfelelő indikációs pontok más színnel jelennek meg a kiválasztásban és ki sem lehet őket választani. Ha az ellátás dátuma későbbi, mint 2014.08.31, akkor az indikációs pontok között a 60 éven felüli jelenik meg (korábban 65 év feletti volt) A panelen a Fluarix helyett a Vaxigrip oltás található. Amennyiben utoljára Fluarix oltást kapott a paciens, annak dátuma megkülönböztetett színnel jelenik meg a Vaxigrip felirat alatt.

00 biztosított térítés ellenében térítési kategória esetén:
Ellátás tárolásakor, ha rögzítettünk oltást, megjelenik az "Oltóanyag felírása?" kérdés. Igennel válaszolva a program, automatikusan felírja az oltáshoz tartozó oltóanyagot, a megfelelő BNO kóddal. A program egészen a recept tárolásáig, nyomtatásig mindent kitölt, de magát a tárolást (OK gomb) le kell nyomni.


01 magyar biztosítás alapján térítési kategória esetén:
A új tételes betegforgalmi jelentés alapján, nem szükséges a 01-es térítési kategóriában (magyar biztosítás alapján) történő ellátáskor beadott védőoltások oltóanyagainak receptíráson keresztüli felírására.
A háziorvosi ellátás tárolásakor, amennyiben az ellátás 01-es térítési kategóriában történik, a program nem kínálja fel az oltóanyag tárolását a receptíráson keresztül. Természetesen az oltás dokumentálódik, a jelentésben OENO kóddal, oltóanyagként fog szerepelni.

Az egyéb oltások rögzítése is háziorvosi ellátáshoz kötött, tehát az
Oltási lap indulásakor automatikusan elindul a háziorvosi ellátás ablak is. Fontos! Az oltások akkor jelentődnek megfelelően, ha az oltás beadásának dátumával dokumentálva van egy háziorvosi ellátás is! Az oltási jelentést az Elvégzett oltások menüpontban tudjuk elkészíteni.

Panelek:

Az újabb monitorok elterjedésével a napi ellátás során lehetséges képernyőterület drasztikusan megnőtt. A háziorvosi ellátás ablak ezért átméretezhető. Az 'Ellátás' fülön szereplő szövegmezők, és 'Szűrés jelentés' fülön található listák az ablak méretével arányosan nőnek. Un. információs paneleket állíthatunk be az adatrögzítés gyorsítása érdekében, amik beállítástól függően automatikusan, vagy gombnyomásra a napi ellátás során megjelennek.

Háziorvosi ellátás / Panelek példa elrendezés - képernyőkép



A panelek használatata:
· a napi ellátás ablak jobb alsó sarkában található ikonra jobb egérgombbal kattintva beállítható, hogy a létező panelek közül melyek induljanak automatikusan a napi ellátás megkezdésekor.
· bal egérgombbal való kattintáskor előhívhatjuk/elrejthetjük a kiválasztott panelt
· a ikonra kattintva is beállíthatjuk, hogy a panel a napi ellátással automatikusan megjelenjen vagy sem
· a ikonra mutatva vagy kattintva egy rövid leírás található magáról a panelről
· a ikonra kattintva -amennyiben a panelhez tartozik beállítás- elvégezhetjük azokat.
· a ikonnal (jobb alsó sarok) méretezhető a panel a kívánt méretre

A panel először automatikusan a Háziorvosi ellátás ablak mellett nyílik meg, de bárhova áthelyezhető és méretezhető. A program a Háziorvosi ellátás ablak bezárása után is megjegyzi a panelek helyzetét és méretét (a fenti kép csak egy példa az elrendezésre).

 

Háziorvosi ellátás / Panelek / Esedékes szűrések - képernyőkép



Az Esedékes szűrések információs panel gyorsított rögzítést tesz lehetővé napi ellátás során a szűrések dokumentálásában. Használatával nem szükséges átlépni a napi ellátás ablak Szűrés fülére, mert ebből az ablakból is elvégezhető a szükséges adminisztráció. A program a panelben életkor, nem és a már elvégzett szűrések alapján összegyűjti a paciens esedékes szűréseit. Itt pipát helyezve az elvégzendő elé, amennyiben negatív a szűrés, nem szűkséges az U9990-ás BNO kódot megadni. Pozitív szűrés esetén (kóros megjelölés), a minősítés alapjául szolgáló diagnózist meg kell adni, amelyhez a
BNO kereső van segítségünkre . A továbbküldés oka szintén csak a pozitív szűrés esetén kitöltendő.

 

Háziorvosi ellátás /Panelek / Utolsó vizsgálatok - képernyőkép



Az Utolsó vizsgálatok információs panel, az
Utolsó vizsgálatok karbantartása menüpontban beállított labor és szakrendelési vizsgálatok közül az utolsó eredmények dátumát mutatja. A gombra kattintva labor vizsgálat esetén megjelenik valamennyi kiválasztott előző vizsgálat és annak eredménye. Szakrendelés és Kórházi kezelés esetén a korábbi eredmények listája jelenik meg fordított időrendi sorrendben. Ha ezekből egyet választunk, akkor a rendszer előveszi a kiválasztott leletet.

 

Háziorvosi ellátás / Panelek / Mai előjegyzések - képernyőkép



A Mai előjegyzések panel segítségével az aktuális munkadátumra az előjegyzési naptárba felvett időpontok és a hozzá kapcsolódó személyek/események láthatóak.Az aktuális időpont előtti bejegyzések piros színnel, a 10 percen belüli következő személy /esemény kék színnel jelenik meg. A listában csak azon személyek láthatóak, akiket még nem láttak el. A panel automatikusan percenként frissíti önmagát, tehát hálózatos használat esetén pédául, ha a másik munkaállomáson időközben ellátják a beteget, az kikerül a listából. Az adott bejegyzésen állva, jobb egér gombbal vagy a megfelelő nyomógombra (Lekérdez) elindul a Lekérdezése az adott paciensnek. Ez a Lekérdezés megegyezik a Napi ellátás előtt indíthatóval, tehát azokkal a beállításokkal fog elindulni.
Az ikonok mutatják a bejegyzés típusát:
- Előjegyzés:
- Átirányítás:
- Visszarendelés:
- Hívás-látogazás:
- Internetes előjegyzés:

 

Háziorvosi ellátás / Panelek / Függő beutalások - képernyőkép



A Függő beutalások panel segítségével az aktuális pacienshez tartozó olyan laborkéréseket és szakrendelési beutalókat mutatja a program, amelyekre még nem hozta a paciens az eredményt, vagy egyéb okból "függő" státuszban van beutalás. Piros színnel a szakrendelés kék színnel a laborkérés látszik. Lehetőség van a kijelölt kérések nem függő státuszra állítása is. Ehhez a megfelelő kérést ki kell jelölni, majd a 'Kijelöltek nem függővé állítása' gombra kell kattintani. A segítségével elővehető a teljes kérés. Innen akár egy új beutalás is indítható az előzőből való feltöltéssel.

 

Háziorvosi ellátás / Panelek / Indikátor - képernyőkép

A panel segítségével a kiválaszott paciens háziorvosi indikátorok alapján figyelembe vett vizsgálatait mutatja (zölddel megjelölve az elvégzett, pirossal az elvégzendőket). Azon indikátorok esetében, ahol például egy bizonyos darabszámtól függ az érték, a szövegben szerepel a rendszer által nyilvántartott érték is. (pl. A háziorvosokhoz bejelentkezett biztosítottak közül azon ischaemiás szívbetegek aránya, akik ß-blokkolót váltottak ki, legalább 4 alkalommal a tárgyhónapot megelőző 12 hónapban indikátor esetén a program mutatja a felírt ß-blokkolók számát is)A gomb segítségével beállítható, hogy csak az elvégzendő vizsgálatok látszódjanak.

 

Háziorvosi ellátás / Panelek / Szedett gyógyszerek - képernyőkép

A panel a páciens aktuálisan szedett készítményeit mutatja. A válogatásba azon készítmények kerülnek be (gyógyszer, segédeszköz, magisztrális), amelyekkel a felíráskor megadott adatok alapján a páciens még ellátott illetve, kevesebb mint egy hónapja járt le az ellátottsága. Ha az ellátottsága már lejárt, akkor piros színnel, ha 1 hónapon belül lejár, akkor sárga színnel jelenik meg a dátum az 'Ellátva' oszlopban. A lista mutatja készítmény utolsó és első felírását, a felírt darabszámot és az adagolást. A „Recept” nyomógombbal az első oszlopban található jelölő segítségével megjelölt készítményeket előkészíti recept nyomtatásra (de ezeket nem nyomtatja ki automatikusan). A bal felső sarokban található beállításban megadható, hogy név vagy ellátottság szerinti legyen a lista.

 

Háziorvosi ellátás / Nyilatkozat személyes adatokról - képernyőkép



Az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló 1997. évi XLVII. törvény 2011. április 1-től hatályos rendelkezései lehetővé teszik, hogy a háziorvosok az Országos Egészségbiztosítási Pénztár informatikai rendszeréből lekérdezzék, betegük mikor és milyen jellegű, a társadalombiztosítás által támogatott egészségügyi szolgáltatást vett igénybe.

  • A tájékoztatás megtörténtének tényét fel kell jegyezniük a beteg egészségügyi dokumentációjában.
  • A betegnek ezt követően nyilatkoznia kell arról, hogy megértette-e tájékoztatást és ez alapján engedélyezi-e Önöknek,hogy a rájuk vonatkozó adatokat lekérdezzék az OEP informatikai rendszeréből.
  • Mind a beteg hozzájárulását, mind az esetleges tiltás tényét rögzíteni kell és ezt a dokumentációban alá kell íratni a beteggel.


A jogszabály alapján a program működése:
  • praxisbeli ellátás esetén új napi ellátás indításakor -amennyiben a nyilatkozat még nem történt meg- egy képernyő jelenik meg, melyen kiválasztható a megfelelő válasz és kinyomtatható maga a nyilatkozat is.
  • amennyiben a paciens később máshogy rendelkezik a Személyi adatok - törzskarton menüpontban ez az adat bármikor megváltoztatható a 'Nyilatkozat' gombra kattintva
  • a Lekérdezésben a Nyilatk.szem.adatok kezelése pontban ellenőrizhetők, mikor történt meg a nyilatkozat.
  • az Info lapra kitehető Nyilatk.szem.adat kezeléséről mező, amely a legutolsó nyilatkozat állapotát mutatja (Engedélyezi; Nem engedélyezi; Nem nyilatkozott)
  • amennyiben a 7-es verzió szerinti tételes jelentést készíti el, az adat belekerül a jelentésbe.
A napi ellátáson található beállítások között (jobb alsó fogaskerék ) beállítható, hogy új ellátás indításakor, ha még nem nyilatkozott a paciens, a nyilatkozat ablak automatikusan elinduljon vagy sem: „Nyilatkozat személyes adatok kezeléséről megnyílik, ha még nincs megadva”
opció.
A Nyilatkozat nyomtatás mezőben megadhatjuk, hogy milyen lapméretre kívánunk nyomtatni és hogy hány példányban. A gomb segítségével választhatunk, hogy mely nyomtatónkkal szeretnénk nyomtatni. Ha nem választunk nyomtatót, akkor az
alapértelmezettre nyomtat a program. A 'Megtekint' gomb segítségével egy nyomtatási előképet kapunk a nyilatkozatról, a 'Nyomtat + OK' gomb segítségével a nyomtatás mellett el is tárolja a program a nyilatkozatot. Az 'OK' gomb megnyomására tárolja a nyilatkozatot nyomtatás nélkül.

Új napi ellátás felvitele közben látszódik a nyilatkozat állapota (zöld szín esetén engedélyezett, piros szín esetén tiltott), illetve felvehető egy új nyilatkozat is a Szem. nyil. gombra kattintva.

Ellátás módosítása esetén az ellátáshoz tárolt nyilatkozat nem módosítható!

Frissítés dátuma: 2016.08.31.