Számlázás


Napi tevékenység Számlázás

2016.01.01-jétől jelentős változások lépnek életbe a számlák számítógéppel történő kiállításával kapcsolatban, melyet a 23/2014. (VI. 30.) NGM rendelet szabályoz. A visual Ixdoki program eddig is képes volt számlázásra, de a 2016. január 1-jétől a jogszabályok további szigorítást, illetve újabb funkcionalitást írnak elő a számlázó programok tekintetében. Ezen elvárásoknak megfelelően, a fejlesztés eredményeként egy új számlázási modul került kialakításra, melynek használata opcionális. 2016.01.01-től a jogszabály értelmében csak olyan számlázó program használható, amely a jogszabályoknak megfelelően működik, számla kiállítása a visual Ixdoki rendszerből csak érvényes modul előfizetéssel lehetséges.
A modul megrendelése a Help / infomIx az interneten / infomIx portál - Előfizetés akción keresztül történik. Itt ki kell választanunk az Előfizetett modul részben a 'visual Ixszámla'-t, majd meg kell adnunk az előfizetés kezdő időpontját és a Megrendelés elküldése gombra kell kattintanunk.

A régi (2015. december 31-ig) használható számlázás menüpont leírását itt találja:
2015 végéig érvényes számlázás működése menüpont.


Ebben a menüpontban lehet új számlát kiállítani, illetve már kiállított számláról másolatot készíteni, ahhoz módosító vagy érvénytelenítő - sztornó - számlát kiállítani. A program alapértelmezetten az aktuális paciens számára készíti el az új számlát, de van lehetőség paciens helyett egyéb vevőnek is számlát kiállítani.

Egyéb vevő esetén a paciensekkel folytatott tevékenységeket be kell fejezni, minden elővett pacienst az eszközsor végez gombjával be kell zárni. A számlázás menüpont elindításakor megjelenő paciens választás képernyőt a mégsem gombbal kell bezárni, majd ezután nyílik meg a számlázás ablak, ahol egyéb partner részére készíthetünk számlát.

Számlázás paciens részére - képernyőkép

Amennyiben kiválasztott pácienssel indítjuk el a számlázás menüpontot, akkor lehetőségünk van az adott páciens számára új számla kiállítására, vagy egy már tárolt számla módosítására, érvénytelenítésére, illetve számla másolat nyomtatására.

Új számla kiállítása választott paciens számára:

Új számla készítéséhez a képernyő bal felső sarkában lenyitható listában az új számla elemet kell kiválasztani - ez az alapértelmezett -, és a pipa gombra kattintani. Ez után választható ki, a számla kiállítója aSzámla / nyugta profil karbantartása menüpontban készített profilok közül. Csak abban az esetben tud a felhasználó profilt választani, ha van számára elérhető, a számla keltének megfelelő évre szóló érvényes, a szervezetnek megfelelő adószámhoz tartozó profil.

A profil kiválasztásával az ott megadott adatokkal automatikusan kitöltésre kerülnek a számla kiállító adatai, ez nem módosítható. A kiválasztott paciens adatai alapján szintén kitöltésre kerül a számla címzett - vevő - adatok, melyeket lehet módosítani.
A vevő Irányítószáma és a Település neve szabadon szerkeszthető, míg a Cím mező nem írható, hanem a mező mellett található gombra kattintva érhető el a Cím részletek menüpont, melyben részletesen meg kell adnunk a vevő címét. Erre azért van szükség ilyen részletesen, mert a jogszabály ezt írja elő. Budapesti cím esetén a kerületet is meg kell adnunk kötelezően, a többi mező kitöltése opcionális, de szükséges a pontos cím rögzítéséhez. Nem budapesti cím esetén nem kell megadnunk kerületet. A funkcióról részletesebb leírást lentebb, a Részletes címzett karbantartás résznél találhat.
Amennyiben a vevő címét átírtuk, akkor a program megkérdezi, hogy ez átvezethető-e a páciens kartonjába. Ha itt igennel válaszolunk, akkor a Törzskartonon is ez az új cím fog szerepelni a páciensnél. Minden régi típusú címformátumot át kell írnunk erre az új formátumra, csak ebben az esetben lehetséges a számla elkészítése, erre a program figyelmeztet is bennünket.
Ha a számlára szükséges egyéb vevő adat, például egészségpénztári tagsági szám feltüntetése, azt a menüpont bal oldalán található egyéb adat rovatba lehet beírni. Kiválasztható a fizetés módja, és megadható a teljesítés, a fizetési határidő és a könyvelés dátuma. A számla kelte nem módosítható, az a számla kiállítás napjának dátuma.

A számlát többféle, előre definiált méretben lehet kinyomtatni, ez a képernyő felső részén található formátum listából lehet kiválasztani, a mellette található nyomtató gombra kattintva a rendelkezésre álló nyomtatók közül kiválasztható, hogy melyik nyomtató melyik tálcájára küldje a program a számla nyomtatását. Alapértelmezetten a legutóbb használt formátum és nyomtató kerül beállításra.

A jobb alsó sarokban a számlára került tételek összesítése látható. A számla kiállításához legalább egy tételt rögzíteni kell, amit a tételek fülre kattintva tehetünk meg. Kivétel ez alól, ha alkalmassági vélemény kiállítása után indul el a számla kiállítása, ebben az esetben például a jogosítvány alkalmassági vizsgálat díja automatikusan rákerül a számla tételekre vagy például, ha kézipatika modult használunk, akkor a felírt készítmények kerülnek automatikusan a tételek közé.

Amennyiben a számla a vevő adószáma alapján beküldendő a NAV Online Számla rendszerébe (2021. január 1-től minden számla beküldendő), azt az ablak felső részén megjelenő "A SZÁMLA a címzett adószáma alapján: NAV Online Számlaként BEKÜLDENDŐ" szöveg jelzi. Ellenkező esetben a "A SZÁMLA a címzett adószáma alapján: NEM beküldendő" szöveg jelenik meg. A beküldés automatikusan a számla kinyomtatása után megtörténik.

A nyomtatás példányszámát a jobb oldalon adhatjuk meg, ez minimum 2, de igény esetén több példány kinyomtatása is lehetséges. 

 

Részletes címzett karbantartás - képernyőkép

Az eddigi cím típusú adat szerkesztésére szolgáló irányítószám, település, közterület mezőket tartalmazó bekérő funkció megváltozott, az irányítószám, és a település megnevezését bekérő része változatlan, viszont a közterület részt már nem lehet közvetlenül beírni. A Számlázás ablakon a Cím mező mellett található  gomb segítségével kapjuk meg a Cím részletek ablakot, ahol elemeként megadhatók a cím egyes elemei, a kerület, a közterület, a közterület jellege (egy lenyíló választó mező), a házszám, az épület, a lépcsőház, a szint/emelet és az ajtó. A régebbi cím adatoknál, az ablak alján egy szövegmezőben megjelenik az „Eddigi cím (régi szerkezet):” után az eddigi cím. Az ablak tetején látható, hogy az új szerkezet hogyan fog megjelenni a rendszerben.

 

Számlázás egyéb vevő részére - képernyőkép

Amennyiben paciens nélkül indítjuk el a számlázás menüpontot, akkor új számla kiállítása mellett lehetőségünk van a nem pacienshez köthető már tárolt számla módosítására, érvénytelenítésére, illetve számla másolat nyomtatására is.

Új számla kiállítása egyéb vevő számára:

Az alapvető működés megegyezik a paciens számára kiállított számláéval, eltérés csak a vevő adatainak megadásában van. A címzett neve címe, adószáma, banki adatai és a számlára kerülő egyéb adat mező szabadon kitölthető, de lehetőség van egy meglévő vevő törzsből választani adatokat. Ez utóbbihoz a címzett neve melletti gombra kattintva választhatunk a meglévő adatokból, vagy rögzíthetünk új vevő adatot. Címzettet itt is karbantarthatunk, de van lehetőség ezeket az adatokat a számlázástól külön is karbantartani a Karbantartás - Kezelés, költség, anyag - Címzett karbantartás menüpontban.

Az így kiállított számla esetén a vevő adószáma neve és címe kötelezően kitöltendő, csak ezek megléte esetén tárolható - nyomtatható -, a számla. Ha a Címzettek karbantartásánál még a régi formátumú cím van megadva, akkor a program addig nem engedi a számla eltárolását, amíg át nem írjuk az új formátumra a címet, ezt a Cím mező melletti  gomb segítségével tehetjük meg. Ha itt átírjuk a címet, akkor az nem fog eltárolódni a Címzettek karbantartása menüpont adataihoz, így hosszú távon érdemes a Címzett karbantartás menüpontot választani és ott átírni azon partnerek címét, akiknek szoktunk számlát kiállítani.

Itt is igaz, hogy a számlát többféle, előre definiált méretben lehet kinyomtatni, ez a képernyő felső részén található formátum listából lehet kiválasztani, a mellette található nyomtató gombra kattintva a rendelkezésre álló nyomtatók közül kiválasztható melyikre történjen a nyomtatás. Alapértelmezetten a legutóbb használt formátum és nyomtató kerül beállításra.

A jobb alsó sarokban a számlára került tételek összesítése látható. A számla kiállításához legalább egy tételt rögzíteni kell, amit a tételek fülre kattintva tehetünk meg. Kivétel ez alól, ha alkalmassági vélemény kiállítása után indul el a számla kiállítása, ebben az esetben például a jogosítvány alkalmassági vizsgálat díja automatikusan rákerül a számla tételekre.

A nyomtatás példányszámát a jobb oldalon adhatjuk meg, ez minimum 2, de igény esetén több példány kinyomtatása is lehetséges. 

 

Tételek - képernyőkép

Új számlázási tételt az "új" nyomógombbal (a táblázat jobb felső sarkánál található üres lap ) vehetünk fel, illetve ha korábban már rögzítettük előre definiált tételeket, akkor azokat emelhetjük át. Ez utóbbinál a felsorolt tételek között a megfelelőt kell egy kattintással kiválasztani, majd a lista melletti lefelé mutató nyílra kattintani. Ilyen tételt a lista mezőn jobb egérrel kattintva elérhető karbantartás ablakban vehetünk fel, illetve tarthatjuk karban a már meglévő tételeket. Szolgáltatás beemelésekor, ha a kiválasztott szolgáltatás ÁFA kategóriája már nem létezik, akkor nem üzen a program, hanem beemeli a tételt, de üres ÁFA kategóriával. Így viszont nem lehet tárolni a számlát, hanem ki kell választani egy érvényes ÁFA kategóriát.
A már a számlára emelt tételek közül azokat, amelyek mégsem kellenek a számlára a táblázat melletti piros X jelű gombra kattintva törölhetünk. Minden számla tételnél kötelezően kitöltendőek az alábbi adatok:

1, Mennyiség
2, Mennyiségi egység
3, Egységár
4, Nettó érték
5, ÁFA kulcsok:

  • A.M. – adómentes, ez két féle okból is lehet, ezért azt meg kell adni az ilyen tétel esetén közérdekű, vagy alanyi megjelöléssel, együtt a kettőt nem lehet. közérdekű esetén a tétel sorában A.M. * alanyi esetén A.M. ** A számlára az összesítések alá magyarázó szöveget ír a program. A.M.* ÁFA kulcsú tétel előfordulása esetén: „* Mentes az adó alól a tevékenység közérdekű jellegére tekintettel a CXXVII/2007 tv. 85. § alapján” A.M.** ÁFA kulcsú tétel előfordulása esetén: „ ** Alanyi adó mentes”
  • T.A.M. - tárgyi adómentes
  • 0% - jelenleg nincs érvényben, csak 5 évre visszamenőleg történő másolatok miatt
  • 5%
  • 18%
  • 25% - jelenleg nincs érvényben, csak 5 évre visszamenőleg történő másolatok miatt
  • 27% 

Opcionálisan megadható, hogy adómentes, közérdekű tevékenység számlázásakor fel legyen-e tüntetve a nyomtatványon a tétel jellege vagy ne. A táblázatban, a 'Közérd.' oszlopban jelölhető meg, hogy az adott adómentes tétel közérdekű tevékenység - és a nyomtatványon ez fel is legyen tüntetve - vagy nem. A nyomtatványon csillag jelzi az így megjelölt tételeket.   

A számlán minden ár és érték kerekítve van, nem is lehet tizedesben megadni semmit a mennyiség kivételével. A kerekítés egész számra történik, 0,51-től fölfelé, 0,5-től pedig lefelé. Bekerült egy összesen mező, ahol a kiszámolt végösszeg szerepel, ez a jobb felső részben található összesítő mezőben található. Ha készpénzes a számla akkor a program ezt az összeget kerekíti az 5-ös kerekítési szabálynak megfelelően (erről bővebb információt a help alján található Egyéb résznél talál) szabálynak megfelelően és kerül a fizetendő mezőbe,de ha pl. átutalásos a számlánk, akkor a két összeg megegyezik.

Számla érvénytelenítése, vagy módosítása, számlamásolat kiadása

Ahhoz, hogy egy kiadott számlával valamilyen műveletet végezhessünk a számlázás menüpontban ki kell választani azt. Ha ez egy paciens számára kiállított számla, akkor a megfelelő pacienst kiválasztva, ha egyéb vevőnek kiállított számla, akkor paciens kiválasztása nélkül kell elindítani a számlázás menüpontot.

A képernyő bal felső sarkában található listát, amiben az új számla szöveg található, le kell nyitni, és kiválasztani a keresett számlát. A listában a kiállítás dátuma és a számlasorszám szerepel, ez segít a beazonosításban.  Ha kiválasztottuk a keresett számlát, akkor a képernyő jobb oldalán található gombokkal végezhetünk műveletet a számlán.

Egy régebbi számla módosításakor lehetőségünk van a Címzett karbantartására, hogy az megfeleljen az új formai követelményeknek.

A Másolat gombra kattintva nyomtathatunk számla másolatot. A nyomtatás a számlakészítéssel megegyező módon a beállított formátumban és nyomtatóra, a megadott példányszámban kerül kinyomtatásra. Másolat készítésekor az ablak nem záródik be, lehetőségünk van újabb másolatot nyomtatni, másik előző számlát kiválasztani, a mégsem gombbal bezárhatjuk a számlázást, de akár új számlát is készíthetünk, amennyiben a bal felső listában az új számla elemet választjuk ki.

A Sztornó gombra kattintva érvényteleníthetünk. Ezt akkor kell megtenni, ha - számviteli értelemben -, a kiválasztott számlát teljes mértékben semmissé kívánjuk tenni. Ez egy új számla kiállítását jelenti, a soron következő számlaszámon kerül kiadásra. Tartalmát illetően minden szempontból megegyezik az eredeti számlával, de a tételek ellentétes - mínuszos -, előjellel szerepelnek a számlán. Az érvénytelenítő számla csak az eredeti számlával együtt érvényes, ezért tartalmazza az eredeti számla sorszámát. Nyomtatása az eredetivel megegyezően két példányban történik. A nyomtatáshoz és tároláshoz az OK gombra kell kattintani. Érvénytelenítés után sem az eredeti, sem az érvénytelenítő számlán nem végezhető további művelet, ezekről a későbbiekben csak másolat nyomtatására van lehetőség.

A Módosító gombra kattintva a kiválasztott számlához készíthetünk módosító számlát. Ez is, mint az érvénytelenítő számla, új sorszámra készül, és tartalmazza az eredeti számla sorszám adatát. Abban az esetben ha az eredeti számlán egy vagy több tétel (de nem az összes) hibásan szerepelt, ezeket kell mínuszos tételként szerepeltetni a módosító számlán, de az összes ilyen tétel bekerül mínuszos előjel mellett pozitív tételként is. Ha ezeknek a tételeknek, vagy tételnek csak az ára volt hibás az eredeti számlán, akkor normál tételként fel kell venni. A számla végösszege a módosított tételeknek megfelelően kerül kiszámításra. Ez is, mint az érvénytelenítő számla csak az eredetivel együtt érvényes. Tárolás és nyomtatás után csak másolat nyomtatására van lehetőség.

Egyéb információ 

2008 március 1. -től a számlán és nyugtán lévő bruttó végösszeget kerekíteni kell a megadott szabály alapján, amely:

    - utolsó számjegy = 1,2 -> lefelé, végződés = 0
    > - utolsó számjegy = 3,4 -> felfelé, végződés = 5
    > - utolsó számjegy = 6,7 -> lefelé, végződés = 5
    > - utolsó számjegy = 8,9 -> felfelé, végződés = 0

Átutalásos fizetési mód esetén a számla végösszegét nem kerekíti a program! Az OK gomb megnyomására történik meg a Számla nyomtatása a megadott példányszámban és formátumban, illetve a tárolás. A választható számla nyomtatási formátumok a következők:

  • A4 álló
  • A5 álló
  • A5 álló közép
  • A5 fekvő
  • A5 fekvő felső
  • A5 fekvő alsó
  • Blokk széles (76mm)

  •  

  • Frissítés dátuma: 2015.12.22.